Élménysuli

A Komplex Alapprogram

Az egri Líceum televízió kisfilmjét itt tekinthetik meg, amelyben bemutatjuk a Komplex alapprogram megvalósulását iskolánkban bevezetésekor.

Alapelvek

Adaptivitás – Komplexitás – Közösségiség – Tanulástámogatás – Méltányosság

A Komplex Alapprogram

  • egységes rendszerbe ötvözi a pedagógiai gyakorlatban eddig használt differenciált fejlesztést támogató módszereket;
  • alkalmazza a tanulók iskolai helyzetét, státuszát megváltoztató és ezzel a tanulási motivációt növelő Komplex Instrukciós Programot;
  • különös hangsúlyt fordít a tanulók alapvető képességeinek, készségeinek kialakítására az alprogramok segítségével.

Célok

    - Az iskolai nevelés-oktatás az esélyegyenlőség szempontjait figyelembe véve hozzájáruljon a tanulók személyiségének, képességeinek és készségeinek kibontakoztatásához. Segítse a szellemi, testi fejlődésüket és az egészséges életmód kialakulását. Biztosítsa a továbbtanuláshoz szükséges alapvető készségeket, az önművelés képességét.

    - Az iskolai lemorzsolódás csökkentése.

    - A következő készségek fejlesztése: kritikus gondolkodás, kreativitás, kezdeményezőkészség, problémamegoldó gondolkodás, kockázatelemzés, döntéshozatal és az érzelmek kezelése.

    - Tanulástámogató módszertan alkalmazása, melynek központi eleme a heterogén tanulócsoportokban folyó differenciált fejlesztés (DFHT), segítségével képessé váljanak a tanulók az önálló és a társas tanulásra, egyszóval: az eredményes tanulásra.

Fejlesztési feladatok

  • A tanulási stratégiák, módszerek és technikák megtanítása minden tanulónak
  • Egyéni haladási ütem kialakítása differenciált nehézségű feladatokkal, testre szabott egyéni és csoportos foglalkoztatással.
  • A tehetséges gyermekek valós szükségleteik szerinti segítése a saját önfejlesztő stratégiájának kialakításában és megvalósításában
  • Demokratikus alapokon álló, integratív tanár – diák viszony kialakítása.
  • Tanulóink önbizalmának és önértékelésének növelése, a pozitív énkép erősítése, a belső kontrollos beállítódás, a felelősségvállalás és az önállóság fokozása.
  • Az szocializáció folyamatainak tudatos irányítása, elősegítése.
  • Az egyéni munkakultúra kialakítása, a kötelességekhez való pozitív viszonyulás (attitűd) kiépítése.
  • A tanulás tervezésében, szervezésében és irányításában a tevékenység-központú tanítási gyakorlat meghonosítása.
  • A DFHT módszer alkalmazása.
  • A különböző kommunikációs technikák és konfliktuskezelési stratégiák elsajátíttatása.
  • A diagnosztikus, a formatív és szummatív mérések alkalmazása a mérési, ellenőrzési, értékelési és minőségbiztosítási rendszerben meghatározott rend szerint.
  • Emberléptékű következetes követelés.
  • Fejlesztő hatású visszacsatolás, mérés-értékelés.
  • Minden pedagógus, a pedagógiai munkát segítők az adott tanórán, helyzetben és a tanórán kívüli színtereken a gyermekkel kapcsolatos minden tevékenységére jellemző, hogy tisztában vannak azzal, hogy az egyes esetekben alkalmazott problémamegoldási stratégia az egész személyiségre hat.
  • A módszert jól kiegészíti az évente kétszer végzett eDia mérés.

A Komplex Alapprogram megvalósítási területei

Alprogramok

  • Testmozgásalapú alprogram (TA)
  • Életgyakorlat-alapú alprogram (ÉA)
  • Művészetalapú alprogram (MA)
  • Logikaalapú alprogram (LA)
  • Digitális alapú alprogram (DA)

Minden alprogram minden évfolyamon megjelenik hetenként egy órában.

Komplex óra

A tanítási órák 30%-ában a pedagógusok Komplex órát tartanak.

Ez tartalmaz:

  • alprogrami elemeket (10%): legalább egy alprogrami kapcsolat megjelenik a tanítási órában.
  • DFHT módszert (20%), melynek 50%-ában alkalmazzák a KIP módszert, a másik felében pedig a differenciált egyéni, páros és csoport munkaformát, a kooperatív módszert.

Ráhangolódás

Heti három alkalommal reggelenként az osztályfőnökök 15 percben ráhangolódó beszélgetést tartanak a gyerekek számára. Célja az osztályközösség formálása, a gyerekek motiválása, személyes kapcsolatok építése.

Te órád

A gyerekek érdeklődésének és a pedagógusok választásának megfelelően heti egy-két alkalommal szervezünk Te órád foglalkozást, amely lehet játék, környezeti, mozgásos, kézműves, és egyéb foglalkozás az igényeknek és a lehetőségeknek megfelelően. 


Alsó tagozatosok délutáni foglalkozásainak rendszere 


Felső tagozatosok délutáni foglalkozásainak rendszere 


Sarudi tanulóink délutáni foglalkozásai