Élménysuli

A Komplex Alapprogram
Az egri Líceum televízió kisfilmjét itt tekinthetik meg, amelyben bemutatjuk a Komplex alapprogram megvalósulását iskolánkban bevezetésekor.
Alapelvek
Adaptivitás – Komplexitás – Közösségiség – Tanulástámogatás – Méltányosság
A Komplex Alapprogram
- egységes rendszerbe ötvözi a pedagógiai gyakorlatban eddig használt differenciált fejlesztést támogató módszereket;
- alkalmazza a tanulók iskolai helyzetét, státuszát megváltoztató és ezzel a tanulási motivációt növelő Komplex Instrukciós Programot;
- különös hangsúlyt fordít a tanulók alapvető képességeinek, készségeinek kialakítására az alprogramok segítségével.
Célok
- Az iskolai nevelés-oktatás az esélyegyenlőség szempontjait figyelembe véve hozzájáruljon a tanulók személyiségének, képességeinek és készségeinek kibontakoztatásához. Segítse a szellemi, testi fejlődésüket és az egészséges életmód kialakulását. Biztosítsa a továbbtanuláshoz szükséges alapvető készségeket, az önművelés képességét.
- Az iskolai lemorzsolódás csökkentése.
- A következő készségek fejlesztése: kritikus gondolkodás, kreativitás, kezdeményezőkészség, problémamegoldó gondolkodás, kockázatelemzés, döntéshozatal és az érzelmek kezelése.
- Tanulástámogató módszertan alkalmazása, melynek központi eleme a heterogén tanulócsoportokban folyó differenciált fejlesztés (DFHT), segítségével képessé váljanak a tanulók az önálló és a társas tanulásra, egyszóval: az eredményes tanulásra.
Fejlesztési feladatok
- A tanulási stratégiák, módszerek és technikák megtanítása minden tanulónak
- Egyéni haladási ütem kialakítása differenciált nehézségű feladatokkal, testre szabott egyéni és csoportos foglalkoztatással.
- A tehetséges gyermekek valós szükségleteik szerinti segítése a saját önfejlesztő stratégiájának kialakításában és megvalósításában
- Demokratikus alapokon álló, integratív tanár – diák viszony kialakítása.
- Tanulóink önbizalmának és önértékelésének növelése, a pozitív énkép erősítése, a belső kontrollos beállítódás, a felelősségvállalás és az önállóság fokozása.
- Az szocializáció folyamatainak tudatos irányítása, elősegítése.
- Az egyéni munkakultúra kialakítása, a kötelességekhez való pozitív viszonyulás (attitűd) kiépítése.
- A tanulás tervezésében, szervezésében és irányításában a tevékenység-központú tanítási gyakorlat meghonosítása.
- A DFHT módszer alkalmazása.
- A különböző kommunikációs technikák és konfliktuskezelési stratégiák elsajátíttatása.
- A diagnosztikus, a formatív és szummatív mérések alkalmazása a mérési, ellenőrzési, értékelési és minőségbiztosítási rendszerben meghatározott rend szerint.
- Emberléptékű következetes követelés.
- Fejlesztő hatású visszacsatolás, mérés-értékelés.
- Minden pedagógus, a pedagógiai munkát segítők az adott tanórán, helyzetben és a tanórán kívüli színtereken a gyermekkel kapcsolatos minden tevékenységére jellemző, hogy tisztában vannak azzal, hogy az egyes esetekben alkalmazott problémamegoldási stratégia az egész személyiségre hat.
- A módszert jól kiegészíti az évente kétszer végzett eDia mérés.
A Komplex Alapprogram megvalósítási területei
Alprogramok
- Testmozgásalapú alprogram (TA)
- Életgyakorlat-alapú alprogram (ÉA)
- Művészetalapú alprogram (MA)
- Logikaalapú alprogram (LA)
- Digitális alapú alprogram (DA)
Minden alprogram minden évfolyamon megjelenik hetenként egy órában.
Komplex óra
A tanítási órák 30%-ában a pedagógusok Komplex órát tartanak.
Ez tartalmaz:
- alprogrami elemeket (10%): legalább egy alprogrami kapcsolat megjelenik a tanítási órában.
- DFHT módszert (20%), melynek 50%-ában alkalmazzák a KIP módszert, a másik felében pedig a differenciált egyéni, páros és csoport munkaformát, a kooperatív módszert.
Ráhangolódás
Heti három alkalommal reggelenként az osztályfőnökök 15 percben ráhangolódó beszélgetést tartanak a gyerekek számára. Célja az osztályközösség formálása, a gyerekek motiválása, személyes kapcsolatok építése.
Te órád
A gyerekek érdeklődésének és a pedagógusok választásának megfelelően heti egy-két alkalommal szervezünk Te órád foglalkozást, amely lehet játék, környezeti, mozgásos, kézműves, és egyéb foglalkozás az igényeknek és a lehetőségeknek megfelelően.
Alsó tagozatosok délutáni foglalkozásainak rendszere

Felső tagozatosok délutáni foglalkozásainak rendszere

Sarudi tanulóink délutáni foglalkozásai
